Coaching bij Stress en Burn-out

Geen piekerverlof maar meteen actief werken aan je herstel!

  • Balans tussen stress en herstel/ontspanning
  • Stresstriggers herkennen en persoonlijks stresstriggers hanteren
  • Burn-out voorkomen / herstellen van burn-out
  • Voorkomen van terugval (en omgaan met angst hiervoor)
  • Voorkomen van bore-out
Esther Hasselman wandelcoach

Esther Hasselman heeft de tools en ervaring in huis voor coaching bij stress en burn-out:

Je hebt stress nodig om te overleven, maar …

Zonder stress zouden we niet direct reageren bij gevaar. Als we onze hand op een gloeiende plaat leggen, dan trekt deze zich direct terug, voordat je hierover hebt kunnen nadenken. En dat is maar goed ook!

Stress is op zichzelf dus prima. Stress betekent letterlijk: spanning. Ons lichaam spant onmiddellijk de juiste spieren aan om in actie te komen – vechten tegen, of vluchten van, gevaar. In het geval van de gloeiende plaat vluchten we direct weg van de hitte, om verdere schade (brandblaren) te voorkomen.

Na de stressvolle situatie is het belangrijk dat we bijkomen en dat onze spieren en andere door stress geactiveerde processen weer tot rust komen. Als daar voldoende gelegenheid voor is, is er niets aan de hand.

Het wordt echter wat anders als stressvolle situaties te snel achter elkaar plaatsvinden of wanneer de stressvolle situatie aanhoudt. In dat geval kunnen we niet meer (voldoende) tot rust komen. We spreken dan van chronische stress, en dit heeft uiteindelijk (veel) effect op ons functioneren. We ontwikkelen klachten als spierpijn, slaapproblemen en piekeren, we krijgen een kort(er) lontje of gaan meer fouten maken. We kunnen er zelfs ziek van worden!

stresspieken - chronische stress

Chronische stress – een persoonlijk verhaal

We kunnen best een tijdje met stress omgaan, maar de rek is er een keer uit. Als je een elastiekje heel lang uitrekt, komt het op den duur niet meer in de oorspronkelijke vorm terug. Of we rekken het nog verder, en nog verder, tot het uiteindelijk knapt.

Natuurlijk kan de een makkelijker met stress omgaan dan de ander. Soms zijn er fysieke of genetische factoren, maar veel vaker spelen persoonlijke factoren een rol. Zo zie je dat de een op een bepaalde stresstrigger veel sterker reageert dan de ander, en dat de een het gemakkelijker weer van zich af schudt dan de ander. Dit gaat niet over ‘goed’ of ‘fout’, het heeft gewoon te maken met onze leergeschiedenis – hoe we zijn opgevoed, welke eerdere ervaringen we hebben gehad. Iemand die in zijn jeugd door een hond is gebeten reageert anders op de confrontatie met een pitbull dan iemand die dat niet heeft meegemaakt.

Coaching bij Stress en Burn-out – praktisch

We brengen eerst altijd jouw situatie in kaart. Ben je uitgevallen van je werk, dan gaan we eerst werken aan stabilisatie en het opladen van de batterij. Vervolgens gaan we kijken welke stresstriggers er in jouw leven zijn en van daaruit gaan we stap voor stap, op maat, werken aan manieren om hiermee om te gaan. Experimenteren en stapsgewijs toepassen in je dagelijks leven. Kijken wat voor jou werkt.

Bij een echte burn-out is een van de kenmerken dat je het zelf niet hebt zien aankomen. Daardoor kan er angst zijn voor herhaling. We gaan dan ook actief werken aan het bewust oppikken van signalen van aanhoudende stress, en hoe je voor jezelf kunt leren zorgen in dergelijke situaties.

Het coachtraject wordt in principe afgerond als je weer (grotendeels) hersteld bent en weer meedraait op je werk en/of in de maatschappij. Soms is het prettig om daarna nog een of enkele follow-up gesprekken te hebben, om even weer de vinger aan de pols te houden.

Ik werk bijna altijd buiten in de natuur. We wandelen, staan stil, zitten op een bankje. We komen tot rust in de natuur en we laten ons spiegelen door de natuur.